Cerpen : Di Hujung Doa (Bhg. 2)

“Semua orang boleh hantar lukisan masing-masing atas meja saya sekarang”,Arahan Dr Juma yang tiba-tiba muncul di bilik kuliah itu menyentak diri Umar.Umar merenung lukisan yang gah itu.

“Dari manalah kau datang,wahai lukisan? Patutkah aku hantar kau atau berterus terang sahaja.Kalau aku cakap yang aku tak sempat siapkan lukisan tu, mesti markah assignment 15 % aku kena potong! Kalau hilang 15% itu, teruklah aku! Huh!”, Umar bermonolog.

***

“Umar, kau ok ke?”, Absyar yang sedang leka menonton televisyen itu tiba-tiba bertanya. Sejak Umar balik daripada universiti petang tadi,mukanya nampak berlainan. Tidak ceria seperti biasa.

Umar tidak menjawab.Mengelamun.

“Umar!”, Absyar memanggil lagi.

Umar tersedar daripada lamunannya. “Eh..haa,kau panggil aku ke?”, Umar bertanya, acuh tak acuh.

“Mengelamun je kau! Aku tanya, kau ok ke?”,Umar bertanya kembali soalan tadi.Sedikit kasar,seperti biasa.

“Oh,ok. Aku ok..kenapa?”Umar membalas. Umar beranggapan jika dia memberitahu masalahnya kepada Absyar atau sesiapa sekali pun,mereka tidak akan boleh membantunya.

“Kau tipu orang lainlah Umar. Aku kenal kau, cepat cakap apa masalah kau. Aku bantu!”, Absyar tidak mempercayai Umar. Daripada riak muka dan perangai Umar, dia tahu pasti ada yang menganggu fikiran sahabatnya itu.

Umar mengangkat mukanya dan berkata, “Kau benar-benar sahabat!” kepada Absyar.

Absyar bingung. Umar ini suka berfalsalfah dengannya dan kebanyakan waktu,dia benar-benar tidak faham makna sebenarnya.

“Apa hal pulak aku benar-benar sahabat kau?”, Absyar bertanya. Televisyen di hadapannya dibiarkan tanpa ada orang yang menonton.

“Aku pernah terbaca yang Hilal Asyraf tulis, sahabat yang terbaik ialah bukan yang berkata “Sabarlah,sabarlah”, tetapi sahabat yang akan berkata “apa masalah kau,mari aku bantu”.Jadi, kau benar-benar sahabatlah!”, Wajah Umar yang masam mencuka sebelum ini bertukar menjadi manis seperti madu. Senyumnya berpanjangan.

“Ooo..ok..kalau macam tu,Hilal Asyraf tu siapa?”, Absyar memuncungkan mulutnya.

“Haha, sudahlah Absyar! Malas aku bercakap dengan kau.Hilal Asyraf pun tak kenal!”, Umar sengaja menyakatnya.

“Kau kedekut ilmu dengan aku eh! terimalah balasan kau nanti!”, Absyar membalas. Kata-kata yang tiada maksud apa-apa,sekadar gurauan kasar,itulah cara mereka bergurau. Jika orang lain yang mendengar,pasti mengatakan yang mereka sedang bergaduh.Tetapi,begitulah cara mereka mengeratkan ukhuwah mereka.Bermanja secara kasar. Tidakkah itu juga dikira sebagai manis?

Sweet.

“Kau percaya makhluk ghaib tak?”,Tiba-tiba Umar bertanya. Gelak tawa mereka yang memenuhi ruang tamu sebentar tadi hilang.

“Hishh kau ni.Malam-malam macam ni,cakap pandang-pandanglah!”, Absyar yang sememangnya penakut itu memotong ayat Umar.

“Percaya jugak.Kenapa?”,Absyar tetap menjawab walaupun hatinya sudah mula berdebar.Bimbang kalau-kalau Umar mahu menceritakan kisah seram kepadanya.

“Masa kelas tadi, aku kena hantar assignment lukisan “Minum Petang” aku. Semalam aku tak sempat nak siapkan. Aku cuma sempat tulis temanya sahaja di tengah-tengah sebab masa tu, aku kering idea. Sambil aku fikirkan idea untuk mengolah tema itu, aku tertidur sehinggalah pagi. Jadi, kanvas aku sepatutnya kosong,tiada lukisan. Entah kenapa, bila aku buka beg di dalam kelas tadi, satu lukisan yang sangat cantik ada dalam beg aku. Paling memeranjatkan, temanya sama! Yang aku terkejut, diorang tuduh aku curi karya Kurt Wenner.Itu sangat mustahil!”,Umar menerangkan panjang lebar situasi di kelas tadi.Keningnya dikerut. Semua rakannya menganggap dia meniru karya Kurt Wenner,pelukis jalanan 3D yang terkenal itu disebabkan lukisan itu di dilukiskan secara 3D juga.

Absyar mengangguk tanda faham.

“Wah, Kurt Wenner tu! Aku pernah lihat dia melukis di Switzerland!,”Absyar mengimbas kembali saat dia bercuti dengan keluarganya 5 tahun lepas.Masa itu, ayah dan ibunya masih bersama dan keluarga mereka boleh dikatakan bahagia.

Cuma, dua,tiga tahun ini sahaja  keluarga itu seperti berantakan.

Mulut Umar melopong. “Kau pernah ke Switzerland?”,Umar tidak menyangka.

Absyar cepat-cepat memotong soalan Umar.Malas hendak menerangkan perkara sebenar. Biarlah dia dikenali sebagai pengemis yang tiada harta mahupun keluarga.

“Cantik sangat ke lukisan aku tu?”,Absyar bertanya.

“Lukisan mana?”,Umar bingung. Bila pula masanya Absyar melukis.

“Lukisan yang ala-ala Kurt Wenner tu.Atas kanvas kau. Akulah makhluk ghaib kau tu!”, jawab Absyar sambil senyum bersimpul.

“Astaghfirullah hal ad’zim, Absyar!!”, jerit Umar,terkejut.Dia benar-benar tidak menyangka.Bantal yang ditangannya di baling kuat kepada Absyar.

Absyar ketawa terbahak-bahak. Dia terpaksa menahan tawa sejak mendengar cerita Umar. Lucu.

Absyar sememangnya pandai melukis.Tinggal lagi,dia yang malas berusaha mengembangkan bakatnya.Teknik dan gaya lukisan Kurt Wenner sememangnya menjadi idola Absyar. Dek tidak dapat melelapkan mata semalam kerana memikirkan nasib hidupnya yang tidak menentu, dia cuba untuk melukis atas kanvas kosong milik Umar yang ditinggalkan atas katilnya dan memasukkan lukisan itu kedalam beg Umar.

“Aku conteng-conteng je. Takut kau kena potong markah assignment kau kalau kau tak siap.Aku cadang nak bagi tahu kau sebelum kau kelas pagi tadi, tapi bila aku bangun tidur je,kau dah ke kelas”,jelas Absyar.

Umar seakan tidak percaya. ‘Conteng-conteng’ Absyar itulah yang menggemparkan kelasnya pagi tadi.

“Amacam,aku benar-benar sahabat tak?”,Absyar yang letih ketawa itu mengusik Umar.

“Tak syak lagi!”,Umar turut ketawa.

Tanda tanya yang menyeksa jiwa Umar kini terlerai. Artis di depannya ini benar-benar tidak tahu kehebatannya.

“Umar,aku malulah”, Tona suara Absyar tiba-tiba berubah.

“Aik,malu? Kenapa?”, Umar bertanya.

“Aku dah 3 hari di rumah ni. Baju,pakai baju kau. Makan, kawan-kawan kau masakkan. Tidur, satu bilik dengan kau. Tuala, sabun, ubat gigi, selipar, sofa, tv, semua guna yang kau dan kawan-kawan kau. Aku rasa..aku nak cari duit”, Absyar meluahkan keputusan yang dibuatnya semalam.

“Aku baru mahu cadangkan sesuatu”,Umar mencelah.

“Maksud kau?”.Absyar bertanya.

“Kau jadi pelukis!”, Umar menjawab dengan riang. Mukanya bersinar.

“Aku..jadi pelukis?”,Absyar terkejut. Dia tidak pernah berfikir untuk menjadikan melukis ialah kerjayanya.

“Dah itulah rupa lukisan ala Kurt Wenner kau, kau memang layak jadi pelukis.Aku yakin!”, Umar cuba meyakinkan Absyar. Umar yakin yang sahabatnya itu boleh menjadi pelukis terkenal suatu hari nanti.

“Tapi..aku..”,Absyar masih ragu-ragu.

“Esok kau ambil kanvas aku, pensel-pensel lukisan, warna air, warna minyak, dan segala macam pekakas yang kau perlu, pergi cari port cantik dan start melukis,ok?”, bagaikan seorang kapten,Umar memberi arahan.

“Tapi,aku..tak pernah kerja sebelum ni?”, Absyar meluahkan kebimbangannya. Baginya,untuk bekerja ialah pilihan yang paling akhir untuk hidup.

“Belajarlah. Aku yakin kau boleh”,Umar menepuk-nepuk bahu Absyar.

Tidak semena-mena,mata Absyar panas.Entah kenapa, hatinya akhir-akhir ini begitu sensitif. Dia terharu dengan Umar yang selalu menyokong dan membantunya. Ayahnya sendiri juga tidak pernah mempercayai dan menyokong apa yang dia lakukan.

Absyar mengangguk-angguk tanda faham. Sengaja dia sembunyikan matanya yang mula berair itu.

***

“Berapa harga satu potret bang?,satu suara daripada belakang mengejutkan Absyar.

“13 ringgit”,Absyar menjawab. Petang yang redup itu menarik ramai pengunjung ke Tasik Mutiara itu. Absyar mengambil tempat di bawah pohon redang dan satu kerusi untuk pengunjung yang mahu dipotretkan wajahnya turut disediakan.

“Mahalnya! 10 ringgit ke 7 ringgit ke tak boleh ke bang?”, pemuda itu meninggikan suaranya.

Hati Absyar tercabar.

“Kalau dah papa kedana,tak payahlah nak potret bagai”,Absyar membalas.

“Apa? Kau kutuk aku papa kedana? Eh, kau yang pacak kertas lukisan kau kat sini tu tak papa kedana ke? Kalau kau kaya,kau tak disini kan?”,Pemuda tersebut naik berang dek kata-kata Absyar.Senang-senang menuduh orang lain papa kedana.

Pergaduhan itu semakin ‘menyala’. Orang ramai mula memberi perhatian kepada mereka. Penat bertelagah, pemuda itu mengalah,lalu tinggalkan Absyar dan Tasik Mutiara yang semakin ditelan senja itu.

Absyar mengemaskan peralatannya dan pulang ke rumah. Tiada pendapatan mahupun kemajuan.

***

 “Ah,malas aku nak kerja lagi! Manusia semua sama.Banyak bunyi!”,Malam itu,Umar meminjam telinganya untuk mendengar cerita Absyar.

“Dah kau kasar sangat,manalah ada pelanggan. Cuba kau belajar lemah lembut sikit,”Umar memberi cadangan.

“Sejak lahir,aku macam ni,mana boleh ubah!”,bentak Absyar.

“Tak, kau boleh. Ikut aku,” Umar memberi harapan kepada Absyar dan bersedia mengadakan kelas “soft skill” kepada Absyar malam itu.

“Assalamualaikum abang,kakak,adik,mak cik,pakcik..mahu dapatkan potret wajah anda? Hanya 8 ringgit satu potret!”,Umar berkata sambil berdiri dan menunjukkan gaya kepada Absyar untuk menarik pelanggan.

Mata Absyar membesar.

“8 ringgit? Bila aku nak kaya?”,Absyar membantah. Fikirnya, hanya sekali dua bekerja,dia sepatutnya kaya,banyak duit untuk membeli kereta,baju,seluar dan sebagainya.

“Itulah masalah kau. Jangan fikir untuk kaya dulu. Fikir untuk menumpahkan bakat kau,untuk menghargai bakat yang Allah berikan kepada kau. Kalau kau percaya Allah,Allah akan bagi lebih daripada apa yang kau mahu!”,Umar membalas.

“Kau percaya Allah?”, Umar sengaja bertanya. Sejak tiga hari dirumahnya,dia tidak pernah nampak Absyar solat mahupun membaca Al-Quran. Cadangnya,dia ingin mengajak Absyar bersama-sama ke masjid berdekatan rumah mereka itu.

Allah.

Satu nama yang dia sudah lama tidak sebut. Sejak ibunya meninggalkan dia dan ayahnya,dia merasakan seperti Tuhan dan dunia ini tidak adil.Orang lain boleh hidup bahagia walaupun miskin,tetapi keluarga mereka tidak bahagia walaupun semuanya ada.Ditambah pula dengan ayahnya yang baru ‘membuangnya’ , bertambah pula perasaan ketidakadilan Tuhan kepadanya.  Sudah lama dia tidak sujud,mencium sejadah semenjak hidupnya bagai hilang punca.

Serabut.

“Allah..”, nama itu terpacul perlahan dari mulut Absyar.

“Pernah kau rasa DIA tidak adil?”,Absyar menyoal Umar.

Inspirasi : Cahaya dalam kegelapan. Malam itu tak selamanya gelap!
Inspirasi : Cahaya dalam kegelapan. Malam itu tak selamanya gelap!

*Bhg.1 >> https://iasvoyage.wordpress.com/2013/04/25/cerpen-di-hujung-doa-bhg-1/

2 thoughts on “Cerpen : Di Hujung Doa (Bhg. 2)

Speak your mind here! :]

