Travelog Kita, Pejuang.

Bismillah.

Kadang tertanya apa hikmahnya tercampak di UNIMAS esp dalam Sains Akuatik ni.

Masih segar lagi, betapa liatnya hati ni nak bergerak masuk UNIMAS.Nak mula gerakkan bola mata dan mulut untuk mencari kawan sehati. Nak susun atur diri sendiri. Nak buat itu ini. Ah.semua malas. Hilang semua cita-cita yang tinggi melangit. Suram.Kelam.

Tapi suatu hari tu, dapat bisikan kata atau bayangan peristiwa atau mimpi semata,tak ingat! Hehe

Tersedar yang salah satu hikmahnya ialah dapat berjumpa dengan coarse mate yang sangat soleh dan solehah. Dapat berkenalan dengan mereka pun satu previlage. Mereka itu sangat baik. Boleh dikatakan, satu batch itu tiada yang bermasaalah. Semuanya bercita-cita tinggi dan bijak pandai. Rasa rendah diri tu, tolak tepilah. Memang menggunung. hehe. Tercampak pula disisi dua orang sahabat yang menjadi teman masa senang dan susah. Terlalu sangat bersama sampaikan,sehari boleh cakap benda yang sama secara serentak! haha.

Macam tak percaya, lagi setahun nak berpisah.

Pasti rindu.

Sepanjang perjalanan ini, berselisih faham  dan pendapat, terasa hati, rasa kurang senang, tak kamceng semua tu sebenarnya ialah perencah hidup dan ujian. Allah nak tengok macam mana kita sesuaikan diri dan tangani ujian itu. Ala-ala Problem- Based Learning jugalah, ye dop?

Nanti, selepas beberapa tahun, mesti semuanya menjadi penyelidik, environmentalist, prof, doctor, ecologist, limnologist, dan pelbagai lagi bidang yang hebat untuk memperjuangkan alam yang tercinta 🙂

Mungkin ada juga yang lari daripada bidang seperti akauntan, PTD, businesswoman, businessman, ketua polis, Perdana Menteri, Menteri Alam Sekitar dan sebagainya 😀

Sekarang terbukti,kan? >>>  Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)

318721_552264751463080_1266189608_n
Field trip Aquatic Vertebrate | Lundu | 2013

*dan sungai pun terus mengalir,tanda cinta.

Advertisements

6 thoughts on “Travelog Kita, Pejuang.

Speak your mind here! :]

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s