Titanic

“Akak tak sembahyang Maghrib pun tadi.Qadha je lah”, kata kakak itu sambil tersengih di hadapanku.

Aku mengangkat mukaku. Merenung wajah kakak separuh umur itu. Aku yang sedang menyusun baju yang dicuba oleh pelanggan sebentar tadi, kini terhenti seketika. Tidak pasti sama ada kesian atau marah. Yang pasti, hatiku sangat benci kepada perkataan yang terpacul dari mulut kakak itu.

Aku paksa diriku untuk senyum. “Sempat lagi ni, kak. Boleh guna telekung saya”,aku memandang mata kakak itu dengan penuh harap.

“Oh,takpe dik. Cari baju raya dulu, nanti akak qadha bila balik rumah”, jawab kakak itu sambil membetulkan tudungnya. Aku tersentak.

***

” Padan tak baju raya tu?”, kakak itu menyoal anak gadisnya yang baru sahaja keluar daripada fitting room.

“Padan,tapi kaler dia tak sama dengan tema kita lah mama”,anak gadis itu menjawab sambil mencebik mulutnya.

” Tak rayalah kalau kaler tak sama tema”,kakak itu membalas.

dan tiba-tiba aku tersedar tentang sebuah hakikat. Apa sebenarnya definisi raya? Adakah hanya dengan warna baju yang match semuanya atau hari kegembiraan setelah sebulan berpuasa? Apatah lagi membuat persediaan raya dengan mengorbankan waktu bercinta dengan Pencipta kita? Sungguh,definisi itu sudah ‘lari’ banyak.

“oh,inilah dunia sebenar dan inilah ‘pemanasan’ global yang sebenar!”

Dunia kini seperti Titanic. Semakin tenggelam dan akan karam.

***

Seperti biasa, usai Isya’ aku menyelak halaman Al Quran terjemahanku. Mataku kebetulan tertancap pada satu ayat dan ia benar-benar mengetuk hatiku.

Telah semakin dekat kepada manusia perhitungan amal mereka, sedang mereka dalam keadaan lalai (dengan dunia), berpaling dari akhirat.  [Surah Al-Anbiya’ ; ayat 1]

Aku semakin tenggelam dalam khalwatku malam pekat itu. Titis-titis hujan berterusan mengeliuk lentok menari atas atap bumbung rumahku. Doaku buat kakak itu dan segenap ahli dunia yang lainnya. Semoga kita mendapat hidayah dan nur daripada Allah untuk tetap kuat untuk berdiri tegak dan mengangkat takbiratul ihram.

titanic
Titanic di dasar lautan, selepas 100 tahun. Sumber: NatGeo
Speak your mind here! :]

