The reserved space – defining the emptiness

Day by day, emptiness that embraces you seems endless. What you feel inside is a hollow loneliness, and you feel like nothing more than a grain sand on a beach. You think, maybe, it is lack of beneficial routine. Then you filled up the space with climbing up the highest mountain in the world, diving down into a deepest trench in the ocean, going out and seeing people around the world, and doing things out of your comfort circle. But no, the space is getting wider. So, maybe it is about finding someone to share out your love and life together. Then, you think; by now you should find someone. Someone that can give you the definition of those craps emptiness that you feel all these while. So, you try to find someone. You caught up with the people who keep hanging onto you, you try to figure out silently, is he/she is the one? And after all, you found your true mate, your true love. You think they will really filled up the space, beautifully just like you expected.

But deep down in your heart, the empty space is still there. It is like something is missing in the world that you have everything.

You started to find it inside yourself. The question-answer session began and at the very first question, nah you stuck.

It is about LORD. Your Creator, and The One that gave all the things you have now, where is HIM inside you, in your life?

You started to realise..maybe, just maybe the space is reserved for Him? The most important thing that you take it for granted. With that in mind, you started to find Him to fill in the dark, empty space. You started to renew your syahadah, you shaded out the ego by opening Al-Quran that you recite every day. But this time, you stared at the translation. You digested one by one verses and it is like a dirty cloth was rinsed with the purest water ever. The dirt was slowly vanished and you feel like the space is getting healed, narrowed.  The sorrows of emptiness that you felt before is..you don’t have any idea how could the space is filled. You look for the books that related with Islamic knowledge and motivations. You tried to be as modest, as possible in all your life businesses, because that is the only way to control your affection to the worldly life.

Now that the space is filled slowly, you know it is the space for your Lord, our Lord – Allah.

Make the space as a sky, full of stars , rather than a hollow cloud which contained all the heavy water.

In the making of the sky, seek for Allah. Turn to Him, it is never, never too late. Or if you said it is late, then repent.

Allah, He is the Most Forgiving.

tumblr_lp6j3i0OeH1qi1kpxo1_500

Turmoil of Metaphors

It is a dark and stormy day

Roof top flying, human being keep worrying

I am standing on a piece of wood that are decomposing

Finding a right way for a turning

Running? No.I am not running

I will be standing

At least to feel the wind

Inside me is molding, cold, and freezing

To HIM I am begging,cry and hoping

Please show me some way of forwarding

Not avoiding nor turning.belong

Cerpen : Di Hujung Doa (Bhg. 2)

“Semua orang boleh hantar lukisan masing-masing atas meja saya sekarang”,Arahan Dr Juma yang tiba-tiba muncul di bilik kuliah itu menyentak diri Umar.Umar merenung lukisan yang gah itu.

“Dari manalah kau datang,wahai lukisan? Patutkah aku hantar kau atau berterus terang sahaja.Kalau aku cakap yang aku tak sempat siapkan lukisan tu, mesti markah assignment 15 % aku kena potong! Kalau hilang 15% itu, teruklah aku! Huh!”, Umar bermonolog.

***

“Umar, kau ok ke?”, Absyar yang sedang leka menonton televisyen itu tiba-tiba bertanya. Sejak Umar balik daripada universiti petang tadi,mukanya nampak berlainan. Tidak ceria seperti biasa.

Umar tidak menjawab.Mengelamun.

“Umar!”, Absyar memanggil lagi.

Umar tersedar daripada lamunannya. “Eh..haa,kau panggil aku ke?”, Umar bertanya, acuh tak acuh.

“Mengelamun je kau! Aku tanya, kau ok ke?”,Umar bertanya kembali soalan tadi.Sedikit kasar,seperti biasa.

“Oh,ok. Aku ok..kenapa?”Umar membalas. Umar beranggapan jika dia memberitahu masalahnya kepada Absyar atau sesiapa sekali pun,mereka tidak akan boleh membantunya.

“Kau tipu orang lainlah Umar. Aku kenal kau, cepat cakap apa masalah kau. Aku bantu!”, Absyar tidak mempercayai Umar. Daripada riak muka dan perangai Umar, dia tahu pasti ada yang menganggu fikiran sahabatnya itu.

Umar mengangkat mukanya dan berkata, “Kau benar-benar sahabat!” kepada Absyar.

Absyar bingung. Umar ini suka berfalsalfah dengannya dan kebanyakan waktu,dia benar-benar tidak faham makna sebenarnya.

“Apa hal pulak aku benar-benar sahabat kau?”, Absyar bertanya. Televisyen di hadapannya dibiarkan tanpa ada orang yang menonton.

“Aku pernah terbaca yang Hilal Asyraf tulis, sahabat yang terbaik ialah bukan yang berkata “Sabarlah,sabarlah”, tetapi sahabat yang akan berkata “apa masalah kau,mari aku bantu”.Jadi, kau benar-benar sahabatlah!”, Wajah Umar yang masam mencuka sebelum ini bertukar menjadi manis seperti madu. Senyumnya berpanjangan.

“Ooo..ok..kalau macam tu,Hilal Asyraf tu siapa?”, Absyar memuncungkan mulutnya.

“Haha, sudahlah Absyar! Malas aku bercakap dengan kau.Hilal Asyraf pun tak kenal!”, Umar sengaja menyakatnya.

“Kau kedekut ilmu dengan aku eh! terimalah balasan kau nanti!”, Absyar membalas. Kata-kata yang tiada maksud apa-apa,sekadar gurauan kasar,itulah cara mereka bergurau. Jika orang lain yang mendengar,pasti mengatakan yang mereka sedang bergaduh.Tetapi,begitulah cara mereka mengeratkan ukhuwah mereka.Bermanja secara kasar. Tidakkah itu juga dikira sebagai manis?

Sweet.

“Kau percaya makhluk ghaib tak?”,Tiba-tiba Umar bertanya. Gelak tawa mereka yang memenuhi ruang tamu sebentar tadi hilang.

“Hishh kau ni.Malam-malam macam ni,cakap pandang-pandanglah!”, Absyar yang sememangnya penakut itu memotong ayat Umar.

“Percaya jugak.Kenapa?”,Absyar tetap menjawab walaupun hatinya sudah mula berdebar.Bimbang kalau-kalau Umar mahu menceritakan kisah seram kepadanya.

“Masa kelas tadi, aku kena hantar assignment lukisan “Minum Petang” aku. Semalam aku tak sempat nak siapkan. Aku cuma sempat tulis temanya sahaja di tengah-tengah sebab masa tu, aku kering idea. Sambil aku fikirkan idea untuk mengolah tema itu, aku tertidur sehinggalah pagi. Jadi, kanvas aku sepatutnya kosong,tiada lukisan. Entah kenapa, bila aku buka beg di dalam kelas tadi, satu lukisan yang sangat cantik ada dalam beg aku. Paling memeranjatkan, temanya sama! Yang aku terkejut, diorang tuduh aku curi karya Kurt Wenner.Itu sangat mustahil!”,Umar menerangkan panjang lebar situasi di kelas tadi.Keningnya dikerut. Semua rakannya menganggap dia meniru karya Kurt Wenner,pelukis jalanan 3D yang terkenal itu disebabkan lukisan itu di dilukiskan secara 3D juga.

Absyar mengangguk tanda faham.

“Wah, Kurt Wenner tu! Aku pernah lihat dia melukis di Switzerland!,”Absyar mengimbas kembali saat dia bercuti dengan keluarganya 5 tahun lepas.Masa itu, ayah dan ibunya masih bersama dan keluarga mereka boleh dikatakan bahagia.

Cuma, dua,tiga tahun ini sahaja  keluarga itu seperti berantakan.

Mulut Umar melopong. “Kau pernah ke Switzerland?”,Umar tidak menyangka.

Absyar cepat-cepat memotong soalan Umar.Malas hendak menerangkan perkara sebenar. Biarlah dia dikenali sebagai pengemis yang tiada harta mahupun keluarga.

“Cantik sangat ke lukisan aku tu?”,Absyar bertanya.

“Lukisan mana?”,Umar bingung. Bila pula masanya Absyar melukis.

“Lukisan yang ala-ala Kurt Wenner tu.Atas kanvas kau. Akulah makhluk ghaib kau tu!”, jawab Absyar sambil senyum bersimpul.

“Astaghfirullah hal ad’zim, Absyar!!”, jerit Umar,terkejut.Dia benar-benar tidak menyangka.Bantal yang ditangannya di baling kuat kepada Absyar.

Absyar ketawa terbahak-bahak. Dia terpaksa menahan tawa sejak mendengar cerita Umar. Lucu.

Absyar sememangnya pandai melukis.Tinggal lagi,dia yang malas berusaha mengembangkan bakatnya.Teknik dan gaya lukisan Kurt Wenner sememangnya menjadi idola Absyar. Dek tidak dapat melelapkan mata semalam kerana memikirkan nasib hidupnya yang tidak menentu, dia cuba untuk melukis atas kanvas kosong milik Umar yang ditinggalkan atas katilnya dan memasukkan lukisan itu kedalam beg Umar.

“Aku conteng-conteng je. Takut kau kena potong markah assignment kau kalau kau tak siap.Aku cadang nak bagi tahu kau sebelum kau kelas pagi tadi, tapi bila aku bangun tidur je,kau dah ke kelas”,jelas Absyar.

Umar seakan tidak percaya. ‘Conteng-conteng’ Absyar itulah yang menggemparkan kelasnya pagi tadi.

“Amacam,aku benar-benar sahabat tak?”,Absyar yang letih ketawa itu mengusik Umar.

“Tak syak lagi!”,Umar turut ketawa.

Tanda tanya yang menyeksa jiwa Umar kini terlerai. Artis di depannya ini benar-benar tidak tahu kehebatannya.

“Umar,aku malulah”, Tona suara Absyar tiba-tiba berubah.

“Aik,malu? Kenapa?”, Umar bertanya.

“Aku dah 3 hari di rumah ni. Baju,pakai baju kau. Makan, kawan-kawan kau masakkan. Tidur, satu bilik dengan kau. Tuala, sabun, ubat gigi, selipar, sofa, tv, semua guna yang kau dan kawan-kawan kau. Aku rasa..aku nak cari duit”, Absyar meluahkan keputusan yang dibuatnya semalam.

“Aku baru mahu cadangkan sesuatu”,Umar mencelah.

“Maksud kau?”.Absyar bertanya.

“Kau jadi pelukis!”, Umar menjawab dengan riang. Mukanya bersinar.

“Aku..jadi pelukis?”,Absyar terkejut. Dia tidak pernah berfikir untuk menjadikan melukis ialah kerjayanya.

“Dah itulah rupa lukisan ala Kurt Wenner kau, kau memang layak jadi pelukis.Aku yakin!”, Umar cuba meyakinkan Absyar. Umar yakin yang sahabatnya itu boleh menjadi pelukis terkenal suatu hari nanti.

“Tapi..aku..”,Absyar masih ragu-ragu.

“Esok kau ambil kanvas aku, pensel-pensel lukisan, warna air, warna minyak, dan segala macam pekakas yang kau perlu, pergi cari port cantik dan start melukis,ok?”, bagaikan seorang kapten,Umar memberi arahan.

“Tapi,aku..tak pernah kerja sebelum ni?”, Absyar meluahkan kebimbangannya. Baginya,untuk bekerja ialah pilihan yang paling akhir untuk hidup.

“Belajarlah. Aku yakin kau boleh”,Umar menepuk-nepuk bahu Absyar.

Tidak semena-mena,mata Absyar panas.Entah kenapa, hatinya akhir-akhir ini begitu sensitif. Dia terharu dengan Umar yang selalu menyokong dan membantunya. Ayahnya sendiri juga tidak pernah mempercayai dan menyokong apa yang dia lakukan.

Absyar mengangguk-angguk tanda faham. Sengaja dia sembunyikan matanya yang mula berair itu.

***

“Berapa harga satu potret bang?,satu suara daripada belakang mengejutkan Absyar.

“13 ringgit”,Absyar menjawab. Petang yang redup itu menarik ramai pengunjung ke Tasik Mutiara itu. Absyar mengambil tempat di bawah pohon redang dan satu kerusi untuk pengunjung yang mahu dipotretkan wajahnya turut disediakan.

“Mahalnya! 10 ringgit ke 7 ringgit ke tak boleh ke bang?”, pemuda itu meninggikan suaranya.

Hati Absyar tercabar.

“Kalau dah papa kedana,tak payahlah nak potret bagai”,Absyar membalas.

“Apa? Kau kutuk aku papa kedana? Eh, kau yang pacak kertas lukisan kau kat sini tu tak papa kedana ke? Kalau kau kaya,kau tak disini kan?”,Pemuda tersebut naik berang dek kata-kata Absyar.Senang-senang menuduh orang lain papa kedana.

Pergaduhan itu semakin ‘menyala’. Orang ramai mula memberi perhatian kepada mereka. Penat bertelagah, pemuda itu mengalah,lalu tinggalkan Absyar dan Tasik Mutiara yang semakin ditelan senja itu.

Absyar mengemaskan peralatannya dan pulang ke rumah. Tiada pendapatan mahupun kemajuan.

***

 “Ah,malas aku nak kerja lagi! Manusia semua sama.Banyak bunyi!”,Malam itu,Umar meminjam telinganya untuk mendengar cerita Absyar.

“Dah kau kasar sangat,manalah ada pelanggan. Cuba kau belajar lemah lembut sikit,”Umar memberi cadangan.

“Sejak lahir,aku macam ni,mana boleh ubah!”,bentak Absyar.

“Tak, kau boleh. Ikut aku,” Umar memberi harapan kepada Absyar dan bersedia mengadakan kelas “soft skill” kepada Absyar malam itu.

“Assalamualaikum abang,kakak,adik,mak cik,pakcik..mahu dapatkan potret wajah anda? Hanya 8 ringgit satu potret!”,Umar berkata sambil berdiri dan menunjukkan gaya kepada Absyar untuk menarik pelanggan.

Mata Absyar membesar.

“8 ringgit? Bila aku nak kaya?”,Absyar membantah. Fikirnya, hanya sekali dua bekerja,dia sepatutnya kaya,banyak duit untuk membeli kereta,baju,seluar dan sebagainya.

“Itulah masalah kau. Jangan fikir untuk kaya dulu. Fikir untuk menumpahkan bakat kau,untuk menghargai bakat yang Allah berikan kepada kau. Kalau kau percaya Allah,Allah akan bagi lebih daripada apa yang kau mahu!”,Umar membalas.

“Kau percaya Allah?”, Umar sengaja bertanya. Sejak tiga hari dirumahnya,dia tidak pernah nampak Absyar solat mahupun membaca Al-Quran. Cadangnya,dia ingin mengajak Absyar bersama-sama ke masjid berdekatan rumah mereka itu.

Allah.

Satu nama yang dia sudah lama tidak sebut. Sejak ibunya meninggalkan dia dan ayahnya,dia merasakan seperti Tuhan dan dunia ini tidak adil.Orang lain boleh hidup bahagia walaupun miskin,tetapi keluarga mereka tidak bahagia walaupun semuanya ada.Ditambah pula dengan ayahnya yang baru ‘membuangnya’ , bertambah pula perasaan ketidakadilan Tuhan kepadanya.  Sudah lama dia tidak sujud,mencium sejadah semenjak hidupnya bagai hilang punca.

Serabut.

“Allah..”, nama itu terpacul perlahan dari mulut Absyar.

“Pernah kau rasa DIA tidak adil?”,Absyar menyoal Umar.

Inspirasi : Cahaya dalam kegelapan. Malam itu tak selamanya gelap!
Inspirasi : Cahaya dalam kegelapan. Malam itu tak selamanya gelap!

*Bhg.1 >> https://iasvoyage.wordpress.com/2013/04/25/cerpen-di-hujung-doa-bhg-1/

Minute things, Vast lessons

Today, 1.30 pm , right after my last class for today, I headed to Computer room at my faculty to settle up something. At the same time, my mind keep saying “its Zohor time. You need to pray first.Allah said in HIS kitab to do not love something more than you love HIM.Pray first!”

And another voice inside me said ” its OK. Juts few seconds. Go settle your things first, and you can pray peacefully”.

And unfortunately, and I don’t know why, I went to the computer room first. (Shame on me).

I opened up the door of the computer room wishing there is a PC for me. Just a PC. I don’t need more (of course).

But there’s none. Every PC is full.

Then the voice came.

“Go pray first, Izni “.

Yea. I should pray first.Love Allah more than anything, I already promised it before.

After prayed, I entered the room again. Wishing a PC, suddenly my eyes stop at an empty PC. Every PC is full except that PC. Allahuakbar. Allah really mean it. Love HIM more than anything, you will be enough.

Astaghfirullahal’adzim. I repent for my ignorance.

That PC reserved by ALLAH for me, even though I saw some peoples standing there finding for empty PC too.

So, what I can say?

Learn to love ALLAH more than anything in this world. HE create us, so why we are so ignorance and arrogant to kneel down and sujud to him? Love ALLAH and you will be enough 🙂

Its not too late to change,by the way.

Alhamdulillah.

t65

Puisi : Peluklah hatiku

Aku jika bisa mahu jauh dari semua manusia

Aku jika bisa mahu pergi dari dunia yang menipu hati dan jiwa

Aku jika bisa mahu lari dari dunia yang mengagungkan rupa

Dunia yang melihat tinggi jenama-jenama

Dan hormat tertumpah kepada orang berharta

Tidak.Aku tidak pandai berpura

Aku tidak pandai mengatur kata menyoal itu ini dengan manusia

Apa lagi membuat orang-orang bahagia dengan musika

Seperti layaknya Yiruma dengan pianonya

Aku tidak pandai untuk membuka tirai jiwa dan menjadi ramah sentiasa

Hanya aku di ceruk sudut bilik menyembunyikan diri dari dunia

Manik peluh dan airmata,semuanya lambang duka dan luka

Orang melihatku lalu berlalu tanpa kata

Lalu aku lari ke ceruk dunia

Membawa minda melayang entah ke mana

Selesai semua,aku buka kitab kata-kata Sang Pencipta

Semuanya sempurna,aku senyum tanda bahagia

Ada air mata yang bergenang dengan hati yang esak mengemis cinta-NYA

Ada yang mahu bicara dengan aku,sang tiada jiwa dan kata

Ceritanya lebih menarik dan lebih nyata

Buat aku terfikir,lama aku tinggalkan DIA

Untuk dunia yang tidak seberapa

Kata-kata DIA buat hati jadi tenang,lupa semuanya tentang mereka yang sedang bergelak ketawa

Mengejek aku yang dianggap skema

Cerita DIA tentang bijaknya pesuruh-NYA

Seorang Yusuf a.s yang pandai mentakwil mimpi raja

Akhirnya dilantik menjadi pembesar Negara

Lebih menarik dari cerita mereka

Tentang tipu daya dunia

Bicara soal hati,perasaan,suka,benci dan cinta yang kosong isinya

Yang pasti aku ada DIA untuk sandarkan jiwa

Sayang dan cinta-NYA terpancar dalam bait-bait kata

Bertaubatlah, mendekatlah , menangislah ; pesan DIA

Kerana janji-NYA, DIA ada untuk kita

Selalu ada untuk beri ampunan kepada dosa-dosa yang menggunung tiada tara

Peluklah erat hati ku ini wahai sang Pencipta yang penuh cinta

Peluklah hatiku agar aku tidak mengidam cerita-cerita dunia

Agar aku tidak iri melihat mereka yang bergelak ketawa membawa cerita

Agar tiada lagi airmata tatkala mereka menyindirku menjadi budak yang bisu kata

Bicara dan nasihat indah-MU ternyata menusuk jiwa

Buat aku mahu menyendiri dan menulis tiada hentinya

Tentang betapa cinta agung itu ada

Hanya kita, sama ada buta mencarinya atau masih leka dengan cerita-cerita hedonis semata

Peluklah hatiku agar aku tidak layu sebelum masa

Peluklah hatiku wahai Tuhanku yang Maha Esa

Tazkiyah an-nafs

Bismillah.

Tertarik dengan ungkapan ataupun konsep ” Tazkiyah an-nafs” semasa baca buku    “Ya Allah Jagalah Dia Untukku”. Perkataan ni terdiri daripada 2 kata iaitu tazkiyah ; pembersihan,penyucian atau permunian dan nafs ; ada pelbagai makna – diri, jasad,jiwa,roh atau hati.

To get it simple,it means PENYUCIAN JIWA.

Menurut Burhan Sodiq (2013), tazkiyah an-nafs boleh bagi ruang kepada umat manusia supaya berfikir dan bermuhasabah untuk jadi lebih baik seperti yang terjadi pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat. Salah satu tujuan Rasulullah SAW diutus adalah untuk membimbing manusia kearah jiwa yang suci dan mendapat keredhaan ALLAH. 

Berbincang mengenai makna tazkiyah an-nafs di dalam alQuran, ternyata mengandungi banyak makna. Bahkan ada yang disebut bukan dgn perkataan “tazkiyah“,tetapi dengan masdar yang lain seperti zakkaha,yuzakkihim, dan tazakka. 

Bentuk-bentuk penyucian jiwa ini dapat dirumuskan dalam 2 aspek iaitu :

  1. Memurnikan keimanan kepada Allah
  2. Taat sepenuhnya kepada Allah

Apa yang saya nak utarakan disini sebenarnya ialah betapa pentingnya tazkiyah an-nafs dalam hidup kita. Ia melibatkan hati ,akal,anggota tubuh dan amal soleh.

Orang yang mahukan pasangan yang suci hatinya,baik amalnya MESTILAH menjadi seperti itu dahulu.

Macam mana nak jadi orang yaang praktiskan tazkiyah an-nafs? Mudah cakap, kita kena PERBAIKI DIRI.Solat 5 waktu yang wajib, tambah solat sunat sedikit demi sedikt, tambah bahan bacaan dari hari ke hari, rajin puasa sunat,tahajud dan ada segala macam cara lagi untuk kita perbaiki diri. Cumanya, MALAS atau RAJIN. NAK atau TAKNAK. Thats it.

Nak cari pasangan bukan mudah.Nak cari bapa kepada anak2 itu senang.Tapi untuk cari seorang murabbi dan muallim kepada isteri dan anak-anak..itu yang mencabar.

Siapakah “dia”? “Dia” ialah cerminan kita.

Semuanya ialah mungkin.Berdoalah!
Semuanya ialah mungkin.Berdoalah!