Tutor | Tips Menulis Karangan

Bismillah.

Hari ini, hati dan tangan tergerak nak berkongsi dengan adik-adik yang masih bersekolah, yang masih bergelumang dengan subjek Bahasa Melayu yang memerlukan adik-adik membuat karangan dalam masa yang ditetapkan. Terutamanya untuk adik Hanis Wahidah Shuib yang mungkin sedang bermalas-malasan di atas loteng rumah sekarang.Haha.

Kering idea bila cikgu suruh buat karangan? Susah nak cari isi? Tak cukup masa? Bosan bila belajar BM? Tak tau ayat yang best nak masukkan dalam karangan?  Satu karangan pun tak habis dalam masa seminggu? Haa..sebab tu nak kongsi ni 😀

Ok. Bermula dengan PEMILIHAN TAJUK.

Pelajar mungkin keliru dan mengambil masa yang lama untuk memilih salah satu soalan daripada 5-6 soalan yang diberikan, apatah lagi mula menggerakkan tangan untuk menulis. Walaubagaimanapun, pelajar yang telah bersedia merangka strategi dan gaya penulisannya tidak akan mempunyai banyak masalah. Malah, mampu tersenyum melihat soalan-soalan yang diberikan.

Tapi,bagaimana untuk menjadi orang yang mampu tersenyum itu? Hanya ada satu cara iaitu LATIH TUBI.

Latih tubi bermaksud adik-adik mestilah sering berlatih untuk menulis dan adalah lebih baik jika adik-adik rajin melatih soalan-soalan contoh peperiksaan kerana soalan tersebut tidak akan ‘lari’ banyak daripada soalan dalam peperiksaan sebenar. Pemilihan TEMA juga sangatlah penting.

Bagi adik-adik yang sering melakukan soalan contoh peperiksaan, adik-adik akan dapat ‘menangkap’ atau terperasankan corak soalan yang diberikan. Setiap satu soalan mempunyai temanya yang tersendiri seperti Kekelurgaan, Masalah Sosial, Kenegaraan, dan sebagainya. Jadi, jika adik-adik familiar dan banyak isi dalam sesuatu tema, stick kepada tema itu dan praktis dan praktis dan praktis.

Sebenarnya, jika ada 100 karangan yang mempunyai satu tema, adik-adik boleh menggunakan isi-isi yang sama. Tinggal lagi, isi tersebut haruslah diolah mengikut kreativiti dan kesesuaian soalan. Kemahiran ini akan dapat dilakukan jika adik-adik rajin praktis menulis. Semua akan jadi senang jika anda bersedia!

MERANGKA KARANGAN

Ok, tema sudah dipilih. Sekarang, masa untuk merangka isi sebelum menulis. Tidak boleh tidak, pelajar mestilah merangka dahulu isi-isi yang hendak ditulis dalam karangan. Ada pelajar yang ego,tidak mahu tulis ; kononnya akan ingat sampai bila-bila. Tidak. Idea itu tidak kekal dan mungkin akan hilang,tidak muncul-muncul.

Mahukah adik-adik menunggu idea itu datang kembali selama 10 minit dan 15 minit? Membazir masa,kan? Jadi,jangan ego. Tulis isi yang mahu dimasukkan dalam karangan. Untuk setiap isi, fikirkan satu peribahasa yang sesuai. Tidak lupa juga, senaraikan penandawacana yang sesuai di setiap penggal ayat.

Peribahasa mestilah diselitkan untuk mendapat markah Bahasa. Paling kurang pun, 3 peribahasa dalam satu karangan. Letak yang mudah-mudah pun ok.Tak perlu ayat berbunga dan bombastik gituuu 🙂

MENULIS KARANGAN

Dalam menulis, yang pentingnya ialah ayat pertama,bukan? Heheh,kadang-kadang ayat yang pertama itulah yang paling sukar untuk dijana sehingga mengambil masa yang terlalu lama dan akhirnya masa terbuang begitu sahaja.

TIPS : Tulis sahaja apa yang terlintas dan dirasakan sesuai. Bila dah muncul ayat yang lebih baik, padamlah ; gantikan yang baru. Comot? Nak karangan nampak comot atau markah comot? 😀 *tapi jangan comot sgt, nanti cikgu tak suka tanda.

Dibawah setiap perenggan, tinggalkan 2-3 baris.Takut nanti timbul idea atau peribahasa baru untuk ditambah.

BERTINDAK SEKARANG? Macam mana? :O

Mulai sekarang, mula membaca contoh karangan yang baik.

Jika cikgu di sekolah tidak memberi contoh karangan yang perlu dibaca, menjadi tanggungjawab pelajar untuk mencari inisiatif sendiri. Internet kan ada? Cuba luangkan sejam untuk mencari bahan bacaan dan bersedia dengan buku noto di tepi.

Setiap perkataan, penandawacana dan peribahasa yang dirasakan berguna dan baru , catat dalam buku tersebut. Selepas itu, cuba aplikasikan dalam karangan yang hendak ditulis. Dalam seminggu,  disiplinkan diri untuk membuat paling kurang  tiga karangan. Tetapkan tema yang ‘secocok’ dengan anda dan untuk lebih cemerlang lagi, minta cikgu di sekolah menanda dan memberi komen karangan yang kita buat itu. Cikgu tersebut akan gembira melihat usaha yang dilakukan dan seterusnya akan mendoakan kejayaan kita. Serius! 😀

Banyakkan membaca dan menulis. Praktis diri untuk banyak berfikir. Banyak jana idea. Kejayaan takkan datang bergolek kalau kita tak bergerak untuk berusaha.

Kawan kata skema? Uiks, persetankan mereka,yang penting kita sudah merangka kejayaan untuk diri sendiri.

Jangan lupa, bila pandai,kena ajar kawan-kawan,baru ilmu berkembang dan bermanfaat 🙂

article-writer

Puisi : Kontang

Aku mencuba menggarap kata

Atas kanvas kosong yang putih nyata

Namun gelap,hitam dan kelam terlayar hanya

Atau mungkin saja kemarau melanda minda

Aku punya rasa, mungkin tiada kata

Mungkin saja tertakdir menjadi rahsia

Seperti mereka yang tidur lena

Lalu tanpa sedar siang menyapa

Meninggalkan malam yang panjang dan menyeksa sukma

Menyedarkan jiwa dia tentang dunia

Seperti pelangi jauh, indah di mata

Mencapainya, ialah mimpi yang tak mungkin nyata

*Hening yang menjemput pagi dan dia pun menunggu matahari meluahkan cinta.

Hitam dan putih. Seperti perasaan yang bercampur.
Hitam dan putih. Seperti perasaan yang bercampur.

 

To be loved.. is a bless!

Bismillah.

My fingers are eager to dance over this cute keyboard and at the same time I have no solid idea what to write on. How I wish to translate all of my thoughts and feelings into words.At least some.

Here it is.Today I read an amazing articles about love and surely it is not a boring or typical one but really made me think.

Got this from  http://barelysupermommy.com/page/2/ and its originally from this fb http://www.facebook.com/pages/Beautiful-Me/275511195857293?fref=ts .

Haha see? how the knowledge flow off? 😀

AM I WITH THE RIGHT PARTNER?

During a seminar, a woman asked,” How do I know if I am with the right person?”

The author then noticed that there was a large man sitting next to her so he said, “It depends. Is that your partner?” In all seriousness, she answered “How do you know?” Let me answer this question because the chances are good that it’s weighing on your mind replied the author.

Here’s the answer…

Every relationship has a cycle… In the beginning; you fall in love with your partner. You anticipate their calls, want their touch, and like their idiosyncrasies. Falling in love wasn’t hard. In fact, it was a completely natural and spontaneous experience. You didn’t have to DO anything. That’s why it’s called “falling” in love.

People in love sometimes say, “I was swept of my feet.”Picture the expression. It implies that you were just standing there; doing nothing, and then something happened TO YOU.

Falling in love is a passive and spontaneous experience. But after a few months or years of being together, the euphoria of love fades. It’s a natural cycle of EVERY relationship.

Slowly but surely, phone calls become a bother (if they come at all), touch is not always welcome (when it happens), and your spouse’s idiosyncrasies, instead of being cute, drive you nuts. The symptoms of this stage vary with every relationship; you will notice a dramatic difference between the initial stage when you were in love and a much duller or even angry subsequent stage.

At this point, you and/or your partner might start asking, “Am I with the right person?” And as you reflect on the euphoria of the love you once had, you may begin to desire that experience with someone else. This is when relationships breakdown.

The key to succeeding in a relationship is not finding the right person; it’s learning to love the person you found.

People blame their partners for their unhappiness and look outside for fulfillment. Extramarital fulfillment comes in all shapes and sizes.

Infidelity is the most common. But sometimes people turn to work, a hobby, friendship, excessive TV, or abusive substances. But the answer to this dilemma does NOT lie outside your relationship. It lies within it.

I’m not saying that you couldn’t fall in love with someone else. You could. And TEMPORARILY you’d feel better. But you’d be in the same situation a few years later.

Because:

The key to succeeding in a Relationship is not finding the right person; it’s learning to love the Person you found.

SUSTAINING love is not a passive or spontaneous experience. You have to work on it day in and day out. It takes time, effort, and energy. And most importantly, it demands WISDOM. You have to know WHAT TO DO to make it work. Make no mistake about it.

Love is NOT a mystery. There are specific things you can do (with or without your partner), Just as there are physical laws Of the universe (such as gravity), there are also laws for relationships. If you know how to apply these laws, the results are predictable.

Love is therefore a “decision”. Not just a feeling.

Remember this always: God determines who walks into your life. It is up to you to decide who you let walk away, who you let stay, and who you refuse to let GO.

Love is therefore a “decision”. Not just a feeling.
Love is therefore a “decision”. Not just a feeling.

Tazkiyah an-nafs

Bismillah.

Tertarik dengan ungkapan ataupun konsep ” Tazkiyah an-nafs” semasa baca buku    “Ya Allah Jagalah Dia Untukku”. Perkataan ni terdiri daripada 2 kata iaitu tazkiyah ; pembersihan,penyucian atau permunian dan nafs ; ada pelbagai makna – diri, jasad,jiwa,roh atau hati.

To get it simple,it means PENYUCIAN JIWA.

Menurut Burhan Sodiq (2013), tazkiyah an-nafs boleh bagi ruang kepada umat manusia supaya berfikir dan bermuhasabah untuk jadi lebih baik seperti yang terjadi pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat. Salah satu tujuan Rasulullah SAW diutus adalah untuk membimbing manusia kearah jiwa yang suci dan mendapat keredhaan ALLAH. 

Berbincang mengenai makna tazkiyah an-nafs di dalam alQuran, ternyata mengandungi banyak makna. Bahkan ada yang disebut bukan dgn perkataan “tazkiyah“,tetapi dengan masdar yang lain seperti zakkaha,yuzakkihim, dan tazakka. 

Bentuk-bentuk penyucian jiwa ini dapat dirumuskan dalam 2 aspek iaitu :

  1. Memurnikan keimanan kepada Allah
  2. Taat sepenuhnya kepada Allah

Apa yang saya nak utarakan disini sebenarnya ialah betapa pentingnya tazkiyah an-nafs dalam hidup kita. Ia melibatkan hati ,akal,anggota tubuh dan amal soleh.

Orang yang mahukan pasangan yang suci hatinya,baik amalnya MESTILAH menjadi seperti itu dahulu.

Macam mana nak jadi orang yaang praktiskan tazkiyah an-nafs? Mudah cakap, kita kena PERBAIKI DIRI.Solat 5 waktu yang wajib, tambah solat sunat sedikit demi sedikt, tambah bahan bacaan dari hari ke hari, rajin puasa sunat,tahajud dan ada segala macam cara lagi untuk kita perbaiki diri. Cumanya, MALAS atau RAJIN. NAK atau TAKNAK. Thats it.

Nak cari pasangan bukan mudah.Nak cari bapa kepada anak2 itu senang.Tapi untuk cari seorang murabbi dan muallim kepada isteri dan anak-anak..itu yang mencabar.

Siapakah “dia”? “Dia” ialah cerminan kita.

Semuanya ialah mungkin.Berdoalah!
Semuanya ialah mungkin.Berdoalah!